Veronica Roth: A beavatott

3/23/2014 , , , , ,

Divergent #1

A könyv és film értékelése egyben!

SPOILER VESZÉLY! (Ha nem olvastad a könyvet vagy nem láttad még a filmet, akkor ne olvasd el!)

Veronica Roth: A beavatott
Eredeti cím, megjelenés éve: Divergent, 2011
Kiadó, kiadás éve: Ciceró, 2012
Oldalszám: 440
Fordító: Logos
Fülszöveg:
Beatrice Prior az antiutópisztikus Chicagóban él: az itteni társadalom öt csoportra tagolódik, melyek mindegyike egy-egy erény kiművelését írja elő tagjai számára. Ők az Őszinték, az Önfeláldozók, a Bátrak, a Barátságosak és a Műveltek. Az év egy bizonyos napján a mindenkori tizenhat éveseknek el kell dönteniük, melyik csoporthoz kívánnak tartozni. Ennek kell szentelniük életük hátralevő részét. Beatrice ingadozik aközött, hogy a családjával maradjon-e, vagy végre önmagává váljon. Ez a két lehetőség kizárja egymást. Végül olyan döntést hoz, amely mindenki számára meglepetést jelent – még önmagának is.
Az internet bizony elég nagy befolyással van már az én olvasási szokásaimra is. Rengeteg rajongója van a Divergent trilógiának és csupa jó dolgokat hallottam róla, főleg az első könyvről. Hogy őszinte legyek, sokáig nem akartam elolvasni a könyvet, mert a disztópia nem igazán érdekel. Aztán amikor kijött a film előzetese, természetesen megnéztem, mert kíváncsi voltam rá... és akkor megtörtént! Miután megnéztem a trailert, eldöntöttem, hogy adok egy esélyt ennek a sorozatnak, legalább az első résznek.

Egy borús, szomorkás napon hirtelen felindulásból megvettem a könyvet és majdnem fél évet vártam arra, hogy elolvassam. Természetesen a film megnézése előtt pár nappal fejeztem be, szokásaimhoz híven. Elég szkeptikusan vettem a kezembe és féltem is, hogy nem fog tetszeni. Tapasztalatból tudom, hogy attól, hogy egy könyvet mindenki imád, attól még ÉN nem biztos, hogy szeretni fogom. De próbáltam nem erre gondolni, miközben elkezdtem olvasni a könyvet.

Az első negyven oldal elolvasása után legalább egy hetet vártam a folytatással, mert nem volt sok kedvem olvasni. Viszont egy héttel később talán csak két vagy három nap kellett ahhoz, hogy elolvassam a könyvet. Mostanában nem ment olyan jól az olvasás, ezért nagyon örültem, hogy végre volt egy könyv, ami kizökkentett ebből a válságból. Tetszett, mert lekötötte a figyelmemet, mert gyorsan lehetett vele haladni és mert tele volt izgalmas részekkel. De természetesen voltak dolgok, amik nem tetszettek és kicsit idegesítettek is, emiatt soha nem tudnám ezt a könyvet a kedvenceim közé sorolni.
Elég ritkán olvasok olyan könyveket, amikben jelen időben mesél a főszereplő. ("Ülök a konyhaszéken, a mamám pedig ott áll mögöttem, kezében az ollóval.") Emiatt néha furán hangzott egy-egy mondat, főleg azokban a mondatokban, amikben időhatározók is voltak (másnap, holnap, stb). Egy idő után hozzá lehet szokni, de az elején furcsa volt olvasni.
Forrás: Tumblr
A legjobban a könyv cselekménye tetszett. Unalmasnak egyáltalán nem lehetne nevezni, mert mindig történik valami, ami miatt izgulhatunk. Valami csoda folytán pedig nem voltak benne érthetetlen tettek, mint megannyi könyvben, mindennel egyetértettem, ami benne történt. Ráadásul egy jól kidolgozott világot ismerünk meg, amit a történet elején részletesen be is mutat az írónő, minden lényeges dolgot megtudunk, ami a későbbiekben fontos lesz: a csoportokat és azok szerepeit, a csoportválasztást és annak következményeit és hogy miért is rossz, ha valaki Elfajzott. A cselekmény és a világ kialakítása szerintem a legerősebb pontja a könyvnek.

A szereplőkkel összességében nem volt problémám, voltak, akiket kedveltem, voltak, akiket teljes szívemből gyűlöltem. A regény főszereplőjét, Trist kedveltem is, meg nem is. Néha idegesített a karaktere, de nem tudom, hogy miért. Talán az E/1 miatt vagy mert tényleg idegesítő egy kicsit, de egyáltalán nem akartam őt utálni, mivel ő a főszereplő és még van két könyv a sorozatban! Egyszerűen csak néhány gondolatától forgattam a szemem, hogy "jajj, Tris, ne már!". Lehet, hogyha újra elolvasnám, már meg lennék békélve vele, de így elsőre nem sikerült teljesen megszeretnem. Azonban annak örültem, hogy mennyit fejlődött a karaktere, hogy hogyan lett Önfeláldozóból Bátor, majd Bátorból Elfajzott.
Annyi jót hallottam Négyesről (aka Four aka Tobias), hogy ő is ott volt a motivációim között, amikor a kezembe vettem a könyvet. És nem csalódtam! Mások leírása alapján másabbnak képzeltem el, viszont így is egészen megkedveltem a karakterét. Nem elég hogy egy erős, kick ass karakter, hanem okos és szexi is! Az ő karaktere teljesen más irányba változott meg: a kőkemény Bátorból megismerhettünk egy embert, akinek van szíve és aki törődik másokkal. Az egyetlen problémám vele a gyengédebb érzelmei voltak. A szerelmi szál közte és Tris között szerintem egy kicsit nyálas volt. Már az elejétől fogva kicsit furcsálltam a kapcsolatukat, hogy Four mégis miért foglalkozik annyit Tris-szel. Valószínűleg azért, mert ő is Önfeláldozó volt és mert látja, hogy Tris mennyire gyenge. Ezzel nem is lenne baj, de a szerelmi szál szerintem túl hamar kibontakozott. Én személy szerint először barátokat csináltam volna belőlük és esetleg a második kötetben vagy az első kötet legvégén mélyítettem volna el a kapcsolatukat.
Rajtuk kívül rengeteg szereplőt ismerünk meg, akik mind fontos szerepet töltenek be és mindenkiről lehetne egy órát beszélni, de én most rövidre fogom. Tris családját kedveltem, főleg az édesanyját, aki még azután is támogatja a lányát, hogy az elhagyta őket. Szerintem a családban neki van a legerősebb karaktere. Tris barátait is elég jól megismerjük, Al, Will és Cristina közül talán a legutóbbi kapja a legtöbb szerepet. Nekem tetszettek a közös jeleneteik, főleg, amikor egymást támogatták és segítették. Persze a negatív oldalt is megtapasztaljuk, az árulást és a bizalmatlanságot is.
A három főgonosz a történetben Peter, Eric és Jeanine, mindenki a maga módján. Petert csak nyomdafestéket nem tűrő szavakkal tudnám jellemezni. A támadásai fő célpontja Tris és mindent elkövet annak érdekében, hogy megtörje a lányt, még az erőszaktól sem riad vissza. Nagyon mérges voltam, hogy egyetlen tettének sem volt következménye, nem kapott semmilyen büntetést, pedig szerintem megérdemelte volna, ha kizárták volna és csoporton kívüli lett volna belőle! Minden utálatomat elnyerte ez a kis f@sz!
Four tetoválásai
Eric elég félelmetes, a sok piercingjével meg a modorával együtt. Őt nem érdekelné, hogyha valaki meghalna a kiképzés alatt, mert az is csak a gyengeséget jelentené. Mondjuk az ő gyengesége szerintem az, hogy féltékeny Négyesre, amiért jobb nála. Többször is láthatjuk őket összecsapni, mint szóban, mint fizikailag is.
Jeanine a gonoszak leggonoszabbika, aki a szálakat mozgatja, ám csak a könyv végén kapja meg a főszerepet. Lehet, hogy sokak választanák a Műveltek csoportját, de az ő kampánya nem a legvonzóbb. Elég furcsa, hogy senki sem szól közbe az Önfeláldozók ellen indított hadjáratába, amikor még csak újságcikkekkel támadják őket és nem fegyverekkel. Mondjuk az már kiderült, hogy elég jól tudják befolyásolni az embereket, de szerintem biztosan voltak olyan csoportok vagy vezetők, akik nem nézték jó szemmel azt, amit a Műveltek csinálnak. Neki is, mint Ericnek és Peternek csakis a legrosszabbakat kívánom!

Az már egyszer biztos, hogy nem élnék a Divergent Chicagójában. Talán a legfőbb indokom az, hogy én is Elfajzott vagyok, tehát nem lennék biztonságban. Kitöltöttem jó pár tesztet és mindig más eredmény jött ki (Művelt, Őszinte, Bátor), majd a film honlapján található teszt kerek perec meg is mondta, hogy Elfajzott vagyok, mert egyszerre vagyok Bátor és Őszinte. Az Őszintét még el tudnám képzelni, de hogy Bátor? Én lennék az, aki sohasem érne el a tetőig, mert vagy elmenne mellettem a vonat vagy lezuhannék ugrás közben. De még ha be is jutnék, akkor is kiesnék a fizikai felmérés után. Mondjuk ha olyan valaki felügyelné a felkészülésemet, mint Four... hát lehet, hogy egy kicsit több energiát fektetnék bele az edzésekbe! De szerintem így is, úgy is meghalnék...

Amikor befejeztem a könyvet, rögtön be is szereztem a második részt. Egy kicsit megszállott lettem a történettel kapcsolatban és azt érzem, hogy kicsit túl is értékelem. De végre van egy sztori, ami felkeltette az érdeklődésemet és kíváncsi vagyok, hogy mi fog történni a szereplőkkel. Elég vegyes dolgokat hallottam a folytatásról, megosztja az embereket a második és harmadik rész. Van, aki szereti őket, van, aki szerint borzalmasak lettek. Tehát itt az idő, hogy én is eldöntsem, hogy érdemes-e elolvasni a teljes trilógiát vagy sem. Az biztos, hogy az első rész jól sikerült és akik szeretik a YA disztópiákat, azoknak a Divergent is tetszeni fog. Nekem tetszett, úgyhogy ez már jelent valamit!

"Az önzetlenség és a bátorság nem sokban különbözik egymástól."

+ + +

A beavatott
Eredeti cím, megjelenés éve: Divergent, 2014
Hossz: 139 perc
Rendező: Neil Burger
Főszereplők:
Tris - Shailene Woodley
Négyes/Tobias - Theo James
Jeanine - Kate Winslet

Ahogy azt a bejegyzés elején is elmondtam, a film hatására olvastam el a könyvet (noha akkor még csak a trailert láttam). Úgy voltam vele, hogyha a könyv nem is fog tetszeni, a film biztosan jó lesz. És igazam volt. Nagyon tetszett a film, fangirlködtem előtte és utána is, pedig nem mondanám magam egy Divergent fannak. A film nagyon jól kiegészítette a könyvet a fejemben, mert ami a könyvben nem tetszett, az a filmben tetszett és ezért természetesen egy fokkal jobban is szeretem a filmet, mint a könyvet. Annyira tetszett, hogy pár napon belül kétszer is megnéztem!
Az első értékelésekből az derült ki, hogy egy nagyon jó filmadaptáció lett és nagyon hű a regényhez. Ez igaz is, de nagyon sok jelenetet megváltoztattak és voltak jelenetek (és szereplők is), amik kimaradtak. Azonban a legfontosabb jelenetek így is belekerültek, tehát különösebb hiányérzete nem lehetett azoknak, akik már olvasták a könyvet.

*SPOILER*
Csak két változtatás volt a filmben, ami egy kicsit megzavart és megijedtem, hogy mégis mi fog most történni. Az egyik ilyen jelenet az volt, amikor Tris felébred a gyengélkedőben, miután Peter elverte. Cristina és Will elmondja Trisnek, hogy Eric azt mondta, hogy kiesett. Én csak néztem, hogy mégis mi történik? Tris nem esett ki a könyvben az első forduló után, főleg, hogy annak csak a paintball csata után lett vége. Ezért kicsit összezavarodtam, de végül megoldódik, mert Tris nem hagyta annyiban a dolgokat és a többiek után ment, hogy ő is részt vehessen a játékban.
A másik változtatás a legvégén volt, amikor elmentek a Bátrak főhadiszállására megállítani a programot. A könyvben Four kezeli a gépeket, azonban a filmben egy egész csapatnyi Művelt, Jeanine-nel az élen. Amikor először néztem meg a filmet, egyszerűen leállt az agyműködésem, mert nem emlékeztem a könyv végére és csak kapkodtam a fejem, hogy "Úristen! Most mi lesz?". Ezzel a csavarral még izgalmasabb lett a vége, még nekem is!
*SPOILER VÉGE*

Maga a film és a képi világ nagyon szép lett, sikerült egy jövőbeli Chicagot bemutatni nekünk. Az egyik értékelésben kiemelték, hogy a film sokkal modernebb volt, mint a könyv, az eszközöket tekintve. Míg a könyvben paintball csata volt, a filmben valós golyó okozta fájdalmat kiváltó töltényt használtak. A tábla sem digitális volt a könyvben, sőt, az újságokat sem digitális formában olvasták. A látványhoz ez csak hozzáadott és szerintem jó ötlet volt, hogy kicsit modernizálták az eszközöket.
Sajnálatos módon sehol sem adták feliratosan, csak szinkronosan tudtuk megnézni. Nem volt rossz, habár Tris magyar hangja annyira nem tetszett, néhány szituációban elég idegesítő volt.

Forrás: Tumblr
A színészeket se hagyhatom ki ebből az értékelésből. Én nagyon elégedett voltam velük, mindenki remek munkát végzett. A filmben egyáltalán nem idegesített Tris és a szerelmi szál is jobban meg lett oldva. Én is egy kicsit aggódtam, hogy milyen lesz Shailene Woodleyt és Ansel Elgortot együtt látni a TFIOS előtt. Sokakban már úgy maradtak meg, mint Hazel és Augustus és ezért félő volt, hogy nem lesz annyira hiteles őket testvérként látni. De ez egyáltalán nem így volt, én Trist és Caleböt láttam bennük, nem pedig a TFIOS szerelmespárját. Mint később kiderült, a The Spectacular Nowban Shailene és Miles Teller (Peter) alakít egy szerelmespárt. Mivel nem láttam még azt a filmet, ezért Peterben csak Petert láttam, aki mellesleg feleannyira volt genya a filmben, mint a könyvben, aminek egyrészt örültem, mert így nem idegesíthetett fel, másrészt egy kicsit hiányoltam azt a feszültséget, amit közte és Tris között lehet érezni.
Eric szerintem nem volt annyira félelmetes, mint a könyvben. Voltak részek, amikor kifejezetten vicces volt, a maga gonosz módján. Az ő karakteréből szerintem visszavettek egy kicsit, hogy másokat előtérbe helyezzenek. Ez a személy szerintem Jeanine lett, neki sokkal több szerep jutott, ő egy igazi főgonosz volt, Kate Winslet bőrében. Kate számomra örökre Rose marad a Titanicból, nekem abban a filmben tetszett eddig a legjobban, de Jeanine-t is jól játszotta.
Kicsit hiányoltam, hogy Tris barátai kevesebb szerepet kaptak, azonban a karaktereiket hitelesen megformálták a színészek.
Nem hiába hagytam legutoljára Fourt.
*egy perces néma csend*
Theo Jamest anno az Underworld negyedik részében ismertem meg, mint szexi vámpírt, ezért amikor kiderült, hogy ő játssza majd Fourt, én nagyon örültem. Voltak persze olyanok, akiknek nem tetszett, mert túl öregnek találták, de szerintem nagyon jó Four lett belőle! Megvolt benne az, akit én a könyv előtt elképzeltem és az is, akit végül megismertem. Nem tagadom, hogy Theo James is hozzájárult ahhoz, hogy ennyire szerettem ezt a filmet! Most nem azért, de én egész nap elnézegetném a pofiját... *fangirling moment vége* Nemcsak a külcsín, hanem a személyisége is megfogott Fournak, szerettem a beszólásait, ahogy játszotta a kemény fiút, de mindeközben törődött a többiekkel. Igen, elfogult vagyok a filmbéli Fourral kapcsolatban és szerintem az lesz a legjobb, hogyha most abbahagyom az áradozást róla!

Forrás: Tumblr
Talán ideje lenne kedvenceket és legjobbakat választani. Tudom, hogy most mindenki azt gondolja, hogy kedvenc szereplőmnek Fourt választom és a kedvenc jelenetnek pedig azt, amikor megmutatja Trisnek a tetoválásait, de tévedtek! Jó, tényleg Fourt kedveltem a legjobban, viszont kedvenc jelenetet nem tudnék választani. Ha Eric fegyvert fogna a fejemhez, akkor azt mondanám, hogy az óriáskerekes jelenet volt a kedvencem, bár feleannyira volt izgalmas, mint a könyvben. Viszont eléggé meglepődtem azon, hogy mennyire izgultam a választási ceremónia alatt. Konkrétan gyomoridegem volt abban az egy-két percben, annyira izgultam Trisért (és igen, úgy izgultam, mint aki nem olvasta a könyvet). A kedvenc zeném mindenféleképpen a film elején lévő Run Boy Run  (Woodkid) részlet, amikor a Bátrak kiugranak a vonatból a vizsgára igyekezve. A legrosszabb jelenet az volt, amikor meghal Tris anyukája, ő meg elkezd bőgni, hogy "Jajj, Anya! Nyisd ki a szemed! Úristen!". Ez szinkronosan valami borzalmas volt. Szegény Tris anyukája meghalt és én csak arra tudtam gondolni, hogy "Tris, fogd már be és fuss!". Más idegesítő rész nem is volt, aminek kifejezetten örülök.

Ebből a kisregényből rájöhettetek, hogy mennyire tetszett a film is. Sokszor előfordul velem, hogy egy filmet meg szeretnék nézni még egyszer a moziban, de általában ez nem szokott megtörténni. A beavatott az egyetlen olyan film, amit önszántamból néztem meg kétszer a moziban (a Harry Potter első részét is kétszer láttam, de az véletlen volt). Nem nevezném ettől kedvenc filmemnek, viszont felkerült azoknak a filmeknek a listájára, amiket szeretek és bármikor szívesen megnéznék.
Szerintem a Divergent fanoknak tetszeni fog, de az átlagos nézők is élvezhetik. Miután vége lett a filmnek, kifelé tartva a moziból egy lány azt mondta, hogy ez volt a legjobb film, amit ebben az évben látott, ami elég jó jelnek számít. Én nagyon szeretném, hogyha lenne második rész (mert akkor még többet nézhetném Theo James pofiját). Tudom, hogy vannak, akik nem szeretik a könyv folytatását, de szerintem a film készítői képesek lennének arra, hogy kijavítsák a hibáit. Talán igen, talán nem, nem tudhatom, hiszen még nem jutottam el odáig, hogy elolvassam A lázadót. Ha valakit nem érdekel a könyv, akkor annak nyugodt szívvel ajánlanám a filmet, mert egy délutáni/esti kikapcsolódásnak tökéletes!


"They can't control you. They call it Divergent"

Hasonló bejegyzések

2 megjegyzés

  1. Nekem fel sem tűnt, hogy a könyvben jelen időben van a narráció :'D

    Engem a szinkron nagyon zavart, alig várom, hogy elérhető legyen eredeti nyelven, és úgy is meg tudjam nézni.

    Egyébként nem is tudtam, hogy Ansel Elgort is játszik a filmben, eléggé meglepett amikor megjelent... :D Főleg, hogy alapból fenntartásaim vannak vele kapcsolatban, nem szimpatikus, és emiatt nem is várom a TFIOS filmet sem, mert biztosan csalódni fogok.

    És hát négyes... igen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha lesz angolul, akkor elmegyek veled megnézni! XD Amúgy Ansel Elgort nekem se szimpi, de Calebnek elviselhető volt. Augustusként... majd meglátjuk. Mondjuk Augustust én teljesen máshogy képzeltem el, kíváncsi vagyok, hogy mennyire tudja majd visszaadni a karakterét. Bízom benne, hogy szeretni fogom a TFIOS-t, mert ha nem... pfff... mérges leszek! :P

      UI: Theo James♥

      Törlés